Elleboogdysplasie (ED)

Elleboogdysplasie (afgekort: ED) is een verzamelnaam van een aantal aandoeningen aan de ellebogen van een hond. Deze aandoeningen veroorzaken pijn, waardoor de hond kreupel kan gaan lopen. Ze komen vooral voor bij jonge honden van de grotere rassen en treden meestal op, op een leeftijd van 5 – 12 maanden.

De aandoeningen die we onder elleboogdysplasie rekenen zijn:
• OCD - Osteochondrosis Dissecans;
• LPA – Los Processus Anconeus;
• LPC – Los Processus Coronoïdeus;
• Incongruentie;
• Arthrose.

(Voor meer informatie over één van deze aandoeningen zie het menu aan de linkerkant.)

Anatomie elleboog
Op de afbeelding hier rechts ziet u een ellebooggewricht. Het bot waar de A bij staat is het opperarmbeen, B is het spaakbeen en C is de ellepijp. Het rood gearceerde stukje (D) is het Processus Anconeus en het groen gearceerde stukje (E) is de Processus Coronoïdeus.

Oorzaak
Elleboogdysplasie is een aandoening wat meerdere oorzaken kan hebben, ofwel een multi-factoriële aandoening. Zo zijn milieuomstandigheden, zoals dagelijkse voeding en beweging, van grote invloed, alsmede de stofwisseling van de hond en trauma. Daarnaast is de erfelijke aanleg een zeer belangrijke oorzaak van ED.

Door middel van alleen fokken met ouderdieren die vrij zijn van ED, wordt het risico op ED bij de pup al verminderd. Toch kunnen honden met ED vrije ouderdieren alsnog last krijgen. Vooral bij honden die erg veel voer krijgen of een voer met een hoog vitamine- of mineralengehalte, treedt ED vaker en in ernstigere mate op, dan bij honden die dit niet krijgen. Het is dus belangrijk om op alle factoren te letten.

Om bij een hond de diagnose ED te kunnen stellen zijn, naast een klinisch onderzoek, ook röntgenfoto’s noodzakelijk. Aangezien ED ook tegelijk in beide ellebogen kan optreden, is het aan te raden om van beide ellebogen röntgenfoto’s te maken.

Bepaalde rassen zijn extra gevoelig voor ED. Het is bij een aantal rassen dan ook verplicht in geval van de fok om officiële ED-foto’s te laten maken, dit geldt voor: de Labrador Retriever, de Golden Retriever, de Chesapeake Bay Retriever, de Rottweiler, de Berner Sennenhond, de Duitse Herdershond en de Bordeaux Dog. Daarnaast zijn de volgende rassen ook extra gevoelig voor ED: de Newfoundlander, de Mastino Napolitano en de Basset.

Behandeling
Hoe ED bij uw hond behandeld kan worden, hangt af van welke aandoening hij of zij heeft en wat de ernst van de symptomen zijn. In de meeste gevallen zal er een operatie plaatsvinden. Daarnaast zullen er pijnstillers/ontstekingremmers gegeven worden. U kunt zelf nog zorgen voor goede voeding en voldoende rust en zorgen dat uw hond niet te dik is.

Heeft uw hond last van zijn ellebogen, wilt u officiële ED-foto’s laten maken of heeft u vragen, dan kunt u altijd contact opnemen met onze kliniek via: 0541 533 220.