Groeipijn

Groeipijn, ook wel Enostosis genoemd, komt voornamelijk voor bij jonge honden van de grotere, snelgroeiende hondenrassen. Het begint meestal op 4 - 6 maanden leeftijd en stopt wanneer de hond is uitgegroeid, op 18 maanden leeftijd.

Oorzaak
De lange beenderen van de poten van een jonge hond groeien voornamelijk de eerste 18 maanden. Bij de grotere, snelgroeiende rassen is dat een enorme groeispurt. Soms kan het voedingskanaal van het beenmerg deze snelle groei niet aan, waardoor het erg smal wordt. Hierdoor worden de bloedvaten die er doorheen lopen vernauwd. De slagader die het bloed naar het bot voert heeft een gespierde wand, daardoor lukt het bloed in het bot pompen nog wel. Het afvoeren echter, gebeurd door de ader, die een minder sterke wand heeft. Hierdoor gaat de afvoer van het bloed langzamer. Dit heeft stuwing in het beenmerg tot gevolg. Door deze stuwing komt er vochtophoping onder het beenvlies. Dit is erg pijnlijk, vooral bij beweging, omdat de spieren vasthechten op het beenvlies.

Vooral voeding met een te hoog gehalte aan calcium kan zorgen voor te snelle groei van de beenderen van de jonge hond. Het is dus belangrijk om bij een pup van een groot hondenras, speciale voeding voor grote rassen aan te schaffen.

Symptomen
Het belangrijkste en meest duidelijke symptoom is kreupel lopen. Vaak afwisselend tussen de verschillende poten. Het bot is erg pijnlijk bij aanraking en ook overstrekken en overbuigen van het gewricht kan pijnlijk zijn. Daarnaast zijn sommige honden ook echt ziek: lusteloos, niet willen lopen, koorts en slecht of zelfs helemaal niet willen eten.

De diagnose is te stellen door röntgenfoto’s te maken. Op de röntgenfoto zijn bij groeipijn witte vlekken in het beenmerg te zien. Dit komt door de stuwing in het beenmerg, waardoor de lamellen van het beenmerg verdikken.

Behandeling
Groeipijn gaat vanzelf over naarmate de hond ouder wordt. Toch is de pijn voor de hond op zijn zachtst gezegd erg vervelend. Daarom worden pijnstillers en rust voorgeschreven. Soms is een korte periode van pijnstilling voldoende. Bij ernstige groeipijnen kan de pijnstilling voor langere tijd in een lage dosering gegeven worden.

Naast pijnbestrijding is het zaak om de voeding aan te passen. Een voeding waar de calcium-fosfor verhouding goed is voor snelgroeiende hondenrassen. Door een goede verhouding zal de groeispurt van de botten wat afgeremd worden.

Vermoed u dat uw hond last van groeipijnen heeft, wilt u meer informatie of wilt u gewoon wat vragen? Neem dan contact met ons op via 0541 533 220.