Hernia

Wat is een hernia?
Een hernia is de uitpuiling van (de kern van) de tussenwervelschijf tegen het ruggenmerg (de zenuwbaan) in het wervelkanaal. Hieronder staat een plaatje getekend van een wervel met tussenwervelschijf en een in de verdrukking zittend ruggenmerg.

Binnen de zwarte lijn bevindt zich de kern van de tussenwervelschijf. Deze hoort mooi centraal in de tussenwervelschijf te zitten maar in het geval van een hernia puilt hij uit in het wervelkanaal waar de zenuwbanen lopen. Door de druk die dit geeft raakt een hond in meer of mindere mate verlamd.

Symptomen
De honden hebben erg veel pijn, willen nauwelijks bewegen, gillen bij aanraking en durven niet meer over de drempel te lopen. Dit zijn symptomen van een nekhernia. De rughernia uit zich in het in meer of mindere mate verlamd zijn aan de achterpoten. De hond zit dan vaak met de achterpoten gestrekt naar voren en als hij nog kan lopen dan sleept hij vaak met de achterpoten. Ook deze honden hebben veel pijn maar uiten dat in mindere mate dan hun soortgenoten met de nekhernia.
Hieronder een video van een hond met duidelijke klachten van een nekhernia.

De beslissing of een hond in aanmerking komt voor een operatie geschied vaak door ze in te delen in groepen:

Bij hernia's geld een gradering waarbij 0 normaal is en 5 heel ernstig.
0 = Normaal.
1 = Pijn maar geen uitval.
2 = Milde uitval van zenuwen, maar kan nog zelfstandig lopen, struikelt af en toe.
3 = Verlamming, kan niet meer zelfstandig lopen, je kunt hem wel in de benen zetten.
4 = Verlamming, blaasfunctie kan aan- of afwezig zijn, maar de diepe pijnsensatie is aanwezig.
5 = Totale verlamming, blaasfunctie is afwezig en diepe pijnsensatie is afwezig.

Bij honden met een graad 1-3 kun je overwegen om conservatief te behandelen. Dit betekent kennelrust van 4-6 weken, pijnstillers en voor de rest van het leven een borsttuig (bij nekhernia's). Vanaf graad 4 heb je geen keus en moet je opereren. Dit gaat meestal vooraf door een infuus met een sterk corticosteroïd.

Door middel van röntgenfoto's, gemaakt onder narcose met en zonder contrastmiddel, kunnen we de oorzaak van de klinische klachten in kaart brengen. Door middel van het contrast kunnen we ook de exacte locatie van het ruimte innemend proces bepalen.

Op de foto's hieronder zie je een wervelkolom ter hoogte van de nek. Door het contrast zie je het ruggenmerg uitgelijnd. Ter hoogte van de pijl bolt het ruggenmerg op door een proces wat er niet hoort. In dit geval is dit dus de plek van de hernia.

In het bovenste plaatje hieronder is de tussenwervelschijf kapot waardoor dit materiaal in het wervelkanaal is gekomen en de druk (pijn) geeft. Op het onderste plaatje is een typische houding van een hond met een nekhernia te zien. Let op de gebogen rug en het 'onder de wenkbrauwen door kijken'.

Therapie
De therapie is heel afhankelijk van de verschijningsvorm. Soms is het mogelijk om met rust en pijnstilling de klachten te couperen. Meestal komen de klachten echter terug en verdwijnen ze niet meer door het weer verstrekken van de medicatie. Daardoor is bij gezonde honden met nog een goede levensverwachting de beste therapie toch altijd nog de operatie. Hiermee wordt namelijk het probleem definitief opgelost.

Methode
Er wordt een raampje in het bot van de wervels gezaagd waardoor het afwijkende materiaal naar buiten wordt gehaald. Zoals hieronder op de afbeeldingen te zien is.

Op de foto linksonder is het operatiegedeelte te zien en op de andere is het afwijkende materiaal te zien dat eruit is gehaald.

Herstel
De eerste dagen na de operatie kan het gevoel in de achterpoten minder zijn. Maar meestal treedt toch vrij snel herstel op. Hieronder is een hondje te zien na de operatie. Het verschil in de houding is duidelijk te zien tussen de linker en rechter afbeelding.

Hieronder een video van de hond met nekhernia, 1 dag na operatie.

Hieronder zijn ook twee hondjes te zien die geopereerd zijn en nu weer goed lopen. Van het hondje op de linkerfoto is een verslag te lezen onder het kopje 'Bijzondere patiënten'.

Als u vragen heeft, kunt u contact opnemen met ons via: 0541 533 220.

Prijsindicatie bij normaal herstel: rond de 1100 euro, exclusief röntgenfoto's en exclusief medicatie.